Samodzielne stanowisko ds. Wojskowo-Obronnych i Bezpieczeństwa

Do zadań samodzielnego stanowisko ds. Wojskowo - Obronnych i Bezpieczeństwa należy:

  • prowadzenie rejestracji wojskowej,
  • wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem kwalifikacji wojskowej,
  • prowadzenie czynności wyjaśniająco – poszukiwawczych oraz egzekucyjnych wobec osób które nie stawiły się do rejestracji wojskowej lub kwalifikacji wojskowej,
  • ustalanie wysokości świadczeń przysługujących osobom wezwanym na kwalifikację wojskową – rekompensaty za utracone zarobki, zwrotu kosztów przejazdu,
  • organizowanie doręczania kart powołania, upublicznienia informacji o powołaniu do służby wojskowej pełnionej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
  • przygotowanie planu akcji kurierskiej, jego aktualizacja oraz prowadzenie akcji kurierskiej,
  • wykonywanie zadań związanych z planowaniem i nakładaniem obowiązków świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony w czasie pokoju oraz w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
  • realizacja zadań związanych z udzielaniem pomocy organom wojskowym, organizowaniem pełnienia służby zastępczej oraz udzielaniem informacji organom administracji państwowej,
  • opracowywanie i aktualizacja dokumentacji planistycznych w zakresie realizacji zadań obronnych i ochrony ludności,
  • podejmowanie działań w celu przygotowania nadzorowania przez Wójta jednostek organizacyjnych do wykonywania zdań obronnych w poszczególnych stanach gotowości,
  • opracowywanie i aktualizacja planu funkcjonowania Urzędu oraz dokumentów dotyczących przygotowywania głównego stanowiska kierownika Wójta w swojej stałej siedzibie i w zapasowym miejscu pracy w poszczególnych stanach gotowości obronnej państwa,
  • organizacja stałego dyżuru,
  • podejmowanie działań w celu zapewnienia funkcjonowania systemów teleinformatycznych zapewniających bezpieczeństwo wykonywania zadań obronnych, w tym ochronę gromadzenia i przesyłania informacji oraz wykonywania dokumentów;
  • zapewnienie realizacji wytycznych Wojewody oraz Starosty w zakresie zadań obronnych,
  • realizacja zadań związanych z współdziałaniem z terenowymi organami wykonawczymi Ministra Obrony Narodowej w planowaniu i realizacji zadań obronnych;
  • podejmowanie działań w celu zapewnienia warunków przekazywania informacji i decyzji dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych
  • wykonywanie czynności związanych z wyłączaniem pracowników Urzędu oraz radnych gminy z obowiązku pełnienia służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
  • prowadzenie spraw związanych z tworzeniem formacji obrony cywilnej oraz planowanie i organizowanie szkoleń w zakresie obrony cywilnej i powszechniej samoobrony,
  • nadzór nad utrzymaniem w pełnej sprawności systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu ostrzegania ludności,
  • prowadzenie doraźnych kontroli okresowych treningów zgrywających,
  • opracowywanie wniosków w zakresie świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz OC,
  • podejmowanie czynności zmierzających do właściwego zabezpieczenia logistycznego działań OC na terenie gminy,
  • prowadzenie magazynku OC,
  • realizacja zadań wynikających z ochrony przeciwpowodziowej,
  • współpraca ze Starostwem Powiatowym w Bielsku Podlaskim w zakresie wykonywania zadań związanych z przygotowaniem publicznej i niepublicznej służby zdrowia na potrzeby obronne państwa,
  • opracowywanie i aktualizacja gminnego planu zarządzania kryzysowego,
  • opracowywanie dokumentacji niezbędnej do organizowania akcji ratunkowych w przypadku klęsk żywiołowych i katastrof,
  • prowadzenie spraw związanych z monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie gminy, w tym określanie szczególnych form udzielania pomocy dla lokalnej społeczności;
  • prowadzenie spraw związanych z zarządzaniem, organizowaniem i prowadzeniem szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego,
  • wykonywanie przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania gmin,
  • podejmowanie działań mających na celu zapobieganie, przeciwdziałanie i usuwanie skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym,
  • organizacja i realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej,
  • wykonywanie zadań w ramach współpracy Wójta z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej, podmiotami realizującymi monitoring środowiska, podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne;
  • wykonywanie i dokumentowanie innych działań o charakterze prewencyjnym, organizacyjnym, porządkowym w sytuacjach kryzysowych;
  • realizacja zadań wynikających z ochrony przeciwpożarowej i bezpieczeństwa publicznego, w tym:
  1. prowadzenie wykazu ochotniczych straży pożarnych (OSP) na terenie gminy,
  2. podejmowanie działań w celu zapewnienia OSP pomieszczeń, pojazdów, środków alarmowania i łączności, sprzętu specjalistycznego, środków ochrony indywidualnej i umundurowania,
  3. przygotowywanie i aktualizacja umów z ochotniczymi strażami pożarnymi dotyczących realizacji obowiązków ustawowych;
  4. prowadzenie spraw związanych z zawieraniem umów z kierowcami – konserwatorami bojowych wozów strażackich w jednostkach OSP,
  5. prowadzenie kontroli okresowych statutowej działalności jednostek OSP,
  6. współdziałanie z Komendą Powiatową Państwowej Straży pożarnej w zakresie poprawy stanu bezpieczeństwa przeciwpożarowego,
  7. prowadzenie ewidencji samochodów pożarniczych, motopomp i innego sprzętu ppoż.,
  8. rozliczanie i ewidencjonowanie zużycia paliwa samochodów pożarniczych, motopomp,
  9. prowadzenie obsługi OSP i Zarządu Gminnego OSP,
  10. ustalanie należności za udział w akcjach ratowniczych i ćwiczeniach,
  11. prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem oraz realizacją okresowych badań lekarskich strażaków,
  12. związanych w przyznawaniem świadczeń strażakom ratownikom OSP,
  13. realizacja czynności związanych z pozyskiwaniem pozabudżetowych środków finansowych na dofinansowanie zadań własnych gminy z zakresu ochrony przeciwpożarowej;
  14. współpraca z właściwymi organami w zakresie utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego;
  • w zakresie ochrony zabytków i dóbr kultury:
  1. utrzymywanie i zarządzanie grobami i cmentarzami wojennymi,
  2. współpraca z wojewódzkim konserwatorem zabytków w zakresie opieki nad zabytkami,
  3. prowadzenie gminnej ewidencji zabytków oraz dóbr kultury,
  4. przygotowywanie projektów planów oraz programów dotyczących opieki nad zabytkami,
  5. prowadzenie spraw związanych z pozyskaniem, udzielaniem i rozliczaniem dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków,
  6. przyjmowanie i przekazywanie właściwym organom zawiadomień o odkryciu przedmiotu, co do którego istnieje przypuszczenie, że jest zabytkiem.

 

Metryka strony

Udostępniający: Gmina Orla

Wytwarzający/odpowiadający: Urząd Gminy Orla

Data wytworzenia: 2020-02-17

Wprowadzający: Mariola Kubajewska

Data modyfikacji: 2023-11-09

Opublikował: Mariola Kubajewska

Data publikacji: 2020-02-17