Samodzielne stanowisko ds. Wojskowo-Obronnych i Bezpieczeństwa
Do zadań samodzielnego stanowisko ds. Wojskowo - Obronnych i Bezpieczeństwa należy:
- prowadzenie rejestracji wojskowej,
- wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem kwalifikacji wojskowej,
- prowadzenie czynności wyjaśniająco – poszukiwawczych oraz egzekucyjnych wobec osób które nie stawiły się do rejestracji wojskowej lub kwalifikacji wojskowej,
- ustalanie wysokości świadczeń przysługujących osobom wezwanym na kwalifikację wojskową – rekompensaty za utracone zarobki, zwrotu kosztów przejazdu,
- organizowanie doręczania kart powołania, upublicznienia informacji o powołaniu do służby wojskowej pełnionej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
- przygotowanie planu akcji kurierskiej, jego aktualizacja oraz prowadzenie akcji kurierskiej,
- wykonywanie zadań związanych z planowaniem i nakładaniem obowiązków świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony w czasie pokoju oraz w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
- realizacja zadań związanych z udzielaniem pomocy organom wojskowym, organizowaniem pełnienia służby zastępczej oraz udzielaniem informacji organom administracji państwowej,
- opracowywanie i aktualizacja dokumentacji planistycznych w zakresie realizacji zadań obronnych i ochrony ludności,
- podejmowanie działań w celu przygotowania nadzorowania przez Wójta jednostek organizacyjnych do wykonywania zdań obronnych w poszczególnych stanach gotowości,
- opracowywanie i aktualizacja planu funkcjonowania Urzędu oraz dokumentów dotyczących przygotowywania głównego stanowiska kierownika Wójta w swojej stałej siedzibie i w zapasowym miejscu pracy w poszczególnych stanach gotowości obronnej państwa,
- organizacja stałego dyżuru,
- podejmowanie działań w celu zapewnienia funkcjonowania systemów teleinformatycznych zapewniających bezpieczeństwo wykonywania zadań obronnych, w tym ochronę gromadzenia i przesyłania informacji oraz wykonywania dokumentów;
- zapewnienie realizacji wytycznych Wojewody oraz Starosty w zakresie zadań obronnych,
- realizacja zadań związanych z współdziałaniem z terenowymi organami wykonawczymi Ministra Obrony Narodowej w planowaniu i realizacji zadań obronnych;
- podejmowanie działań w celu zapewnienia warunków przekazywania informacji i decyzji dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych
- wykonywanie czynności związanych z wyłączaniem pracowników Urzędu oraz radnych gminy z obowiązku pełnienia służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
- prowadzenie spraw związanych z tworzeniem formacji obrony cywilnej oraz planowanie i organizowanie szkoleń w zakresie obrony cywilnej i powszechniej samoobrony,
- nadzór nad utrzymaniem w pełnej sprawności systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu ostrzegania ludności,
- prowadzenie doraźnych kontroli okresowych treningów zgrywających,
- opracowywanie wniosków w zakresie świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz OC,
- podejmowanie czynności zmierzających do właściwego zabezpieczenia logistycznego działań OC na terenie gminy,
- prowadzenie magazynku OC,
- realizacja zadań wynikających z ochrony przeciwpowodziowej,
- współpraca ze Starostwem Powiatowym w Bielsku Podlaskim w zakresie wykonywania zadań związanych z przygotowaniem publicznej i niepublicznej służby zdrowia na potrzeby obronne państwa,
- opracowywanie i aktualizacja gminnego planu zarządzania kryzysowego,
- opracowywanie dokumentacji niezbędnej do organizowania akcji ratunkowych w przypadku klęsk żywiołowych i katastrof,
- prowadzenie spraw związanych z monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie gminy, w tym określanie szczególnych form udzielania pomocy dla lokalnej społeczności;
- prowadzenie spraw związanych z zarządzaniem, organizowaniem i prowadzeniem szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego,
- wykonywanie przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania gmin,
- podejmowanie działań mających na celu zapobieganie, przeciwdziałanie i usuwanie skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym,
- organizacja i realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej,
- wykonywanie zadań w ramach współpracy Wójta z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej, podmiotami realizującymi monitoring środowiska, podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne;
- wykonywanie i dokumentowanie innych działań o charakterze prewencyjnym, organizacyjnym, porządkowym w sytuacjach kryzysowych;
- realizacja zadań wynikających z ochrony przeciwpożarowej i bezpieczeństwa publicznego, w tym:
- prowadzenie wykazu ochotniczych straży pożarnych (OSP) na terenie gminy,
- podejmowanie działań w celu zapewnienia OSP pomieszczeń, pojazdów, środków alarmowania i łączności, sprzętu specjalistycznego, środków ochrony indywidualnej i umundurowania,
- przygotowywanie i aktualizacja umów z ochotniczymi strażami pożarnymi dotyczących realizacji obowiązków ustawowych;
- prowadzenie spraw związanych z zawieraniem umów z kierowcami – konserwatorami bojowych wozów strażackich w jednostkach OSP,
- prowadzenie kontroli okresowych statutowej działalności jednostek OSP,
- współdziałanie z Komendą Powiatową Państwowej Straży pożarnej w zakresie poprawy stanu bezpieczeństwa przeciwpożarowego,
- prowadzenie ewidencji samochodów pożarniczych, motopomp i innego sprzętu ppoż.,
- rozliczanie i ewidencjonowanie zużycia paliwa samochodów pożarniczych, motopomp,
- prowadzenie obsługi OSP i Zarządu Gminnego OSP,
- ustalanie należności za udział w akcjach ratowniczych i ćwiczeniach,
- prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem oraz realizacją okresowych badań lekarskich strażaków,
- związanych w przyznawaniem świadczeń strażakom ratownikom OSP,
- realizacja czynności związanych z pozyskiwaniem pozabudżetowych środków finansowych na dofinansowanie zadań własnych gminy z zakresu ochrony przeciwpożarowej;
- współpraca z właściwymi organami w zakresie utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego;
- w zakresie ochrony zabytków i dóbr kultury:
- utrzymywanie i zarządzanie grobami i cmentarzami wojennymi,
- współpraca z wojewódzkim konserwatorem zabytków w zakresie opieki nad zabytkami,
- prowadzenie gminnej ewidencji zabytków oraz dóbr kultury,
- przygotowywanie projektów planów oraz programów dotyczących opieki nad zabytkami,
- prowadzenie spraw związanych z pozyskaniem, udzielaniem i rozliczaniem dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków,
- przyjmowanie i przekazywanie właściwym organom zawiadomień o odkryciu przedmiotu, co do którego istnieje przypuszczenie, że jest zabytkiem.
Metryka strony